Societate
2 iul. 2025
Timp de citire: 4 minute
Asociația pentru Responsabilitate Socială Plan B, în parteneriat cu World Vision România, a lansat proiectul „Școala fără violență” în șase școli din comunele Cavadinești, Liești, Slobozia Conachi și Cudalbi din județul Galați. Inițiativa face parte din Programul SAVE („School Anti-Violence Ecosystem”), coordonat de World Vision România și cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul CERV-2023-DAPHNE. Proiectul își propune să combată violența școlară prin metode participative precum teatrul social și consilierea psiho-comportamentală, urmând să implice aproximativ 1.800 de elevi, 900 de părinți și 240 de cadre didactice din mediul rural.
Proiectul „Școala fără violență” se desfășoară în trei etape, construite pe o abordare integrată, adaptată specificului comunităților rurale. În prima etapă, de consultare și conștientizare, vor avea loc sesiuni de teatru social bazate pe scenarii inspirate din cele mai frecvente cazuri de violență școlară. Teatrul social, metodă educațională participativă, permite elevilor să exploreze conflictele într-un cadru controlat, stimulând empatia, încrederea și comunicarea.
Etapa a doua, de intervenție directă, presupune consiliere psiho-comportamentală pentru elevi și părinți, precum și sesiuni de formare pentru cadrele didactice. Elevii vor învăța să înlocuiască confruntările violente cu confruntări de idei prin metoda dezbaterilor, în timp ce profesorii vor primi instruire legislativă pentru a gestiona legal și eficient conflictele.
Etapa finală va include evenimente de networking și diseminare, în care reprezentanții școlilor și ai autorităților locale vor promova bunele practici în cadrul altor unități educaționale din județul Galați.
Potrivit raportului „Bunăstarea copilului din mediul rural” realizat de World Vision România, peste 93% dintre copiii din sate au fost expuși în ultimul an școlar la cel puțin un episod de bullying. Formele de violență variază de la agresiuni verbale și fizice, până la excludere socială, discriminare sau cyberbullying. 43% dintre părinți și 29% dintre copii afirmă că, în urma unei agresiuni, nu s-a luat nicio măsură. De asemenea, 40% dintre elevii de gimnaziu și liceu spun că nu știu dacă școala lor are un consilier școlar, iar 37% dintre cadrele didactice declară că se simt nepregătite să identifice copiii victime ale violenței.
Violența verbală este principala formă de violență pe care copiii o suferă în mediul școlar, iar aproximativ o treime (31%) dintre situațiile în care copilul a fost umilit în public, făcut de râs în fața colegilor, l-au avut ca agresor pe profesor.
În mediul rural, aceste probleme sunt amplificate de lipsa resurselor, accesul limitat la servicii de sprijin și lipsa programelor de prevenție adaptate contextului local. Elevii afectați dezvoltă anxietate, depresie, scăderi ale performanței școlare și, în unele cazuri, abandonează școala. Profesorii, deși implicați, nu dispun întotdeauna de metode și sprijin instituțional pentru a interveni eficient.
Proiectul se bazează pe metode educaționale interactive precum teatrul forum, teatrul de păpuși și teatrul social, dar și activități de artă, concursuri de materiale video, slogane și desene. Aceste metode au fost deja testate cu succes în alte proiecte, precum „Choose to change”, unde peste 1.800 de elevi, 900 de părinți și 240 de profesori și consilieri școlari din județele Dolj și Dâmbovița au fost implicați în formări pentru gestionarea situațiilor de violență.
De asemenea, în Sighișoara, un proiect similar a dus la reducerea violenței și la îmbunătățirea relațiilor interpersonale între copii. Aceste exemple confirmă eficacitatea abordării propuse de Asociația Plan B.
Programul SAVE prevede acordarea a 70 de granturi pentru ONG-uri care propun proiecte inovatoare în domeniul protecției copilului. Primele 35 de proiecte au început deja implementarea în februarie 2025, iar alte 30 de granturi de 5.000 euro vor fi lansate în 2025 și 2026, asigurând continuitatea acestor inițiative.
Proiectul „Școala fără violență” contribuie astfel la formarea unei generații mai empatice și mai reziliente, creând un mediu educațional sigur, bazat pe prevenție, incluziune și responsabilitate comunitară.
„Violența școlară rămâne o provocare în comunitățile rurale. Prin acest proiect, aducem o abordare diferită, combinând teatrul social cu expertiza psihologică pentru a crea un mediu școlar mai sigur. Urmărim să diminuăm cât mai mult posibil numărul cazurilor de violență, dar și să creștem nivelul de pregătire în rândul profesorilor în ceea ce privește gestionarea cazurilor conflictuale și să implicăm activ comunitatea în această acțiune”, a declarat Raluca Costache, coordonatorul proiectului.
Asociația pentru Responsabilitate Socială PLAN B activează din 2016 și dezvoltă soluții concrete pentru o educație eficientă și incluzivă. Proiectele organizației se concentrează pe trei direcții: informare și integrare socială, sănătate și calitatea vieții, precum și intervenții în situații de urgență. Mai multe informații pot fi găsite pe www.planb.ngo.
Proiect finanțat de Uniunea Europeană. Opiniile exprimate aparțin exclusiv autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția oficială a Uniunii Europene sau a Fundației World Vision România.