Societate
2 iul. 2025
Timp de citire: 3 minute
Lotul 3 al Autostrăzii A0 Sud, ultima piesă din puzzle-ul care va permite ocolirea Bucureștiului pe autostradă, ar urma să se deschidă luni, 30 iunie. Tronsonul de 18 kilometri vine cu o întârziere totală de doi ani și jumătate față de termenul contractual.
Secretarul de stat Irinel Scrioșteanu de la Ministerul Transporturilor a confirmat joi că deschiderea circulației pe ultimul tronson al Autostrăzii A0 Sud este iminentă: „Este o chestiune de câteva zile până vom circula pe partea sudică a Autostrăzii de centură a Capitalei."
Asociația Pro Infrastructura, care monitorizează proiectele de infrastructură din România, a anunțat pe Facebook că circulația pe cei 18 kilometri ai lotului 3 se va deschide luni, 30 iunie. Deși data nu a fost confirmată oficial de Ministerul Transporturilor sau de CNAIR, aceasta marchează sfârșitul unei așteptări de ani de zile.
Finalizarea lotului 3 al A0 Sud va permite pentru prima dată în istorie:
Conectarea directă între A1 și A2 pe autostradă
Ocolirea completă a Bucureștiului pe un drum modern, rapid și sigur
Eliberarea actualei centuri (DNCB) de traficul de tranzit, lăsând-o doar pentru traficul local și metropolitan
Tronsonul se întinde între nodurile cu A1 (București-Pitești) și DN6, completând astfel semi-inelul sudic de autostradă care ocolește Capitala.
2023: Ministrul Grindeanu promitea deschiderea „înainte de termenul contractual"
2024: Multiple promisiuni în timpul anului, până în toamnă
15 iunie 2025: Ultimul termen anunțat oficial
30 iunie 2025: Data probabilă actuală
14 aprilie 2019: Semnarea contractului cu compania greacă Aktor
12 luni proiectare + 30 luni execuție
25 octombrie 2021: Ordinul de începere a lucrărilor
Aprilie 2024: Termenul contractual de finalizare
Iunie 2025: Deschiderea efectivă (cu 2,5 ani întârziere)
Conform surselor din Ministerul Transporturilor:
Aktor a întârziat depunerea proiectului tehnic și a încasat penalități
Ploile abundente din ultima săptămână din mai au afectat ritmul lucrărilor
Lipsa unei mobilizări ieșite din comun din partea constructorului
Secretarul de stat Irinel Scrioșteanu a anunțat că va merge zilnic în șantier pentru a verifica stadiul ultimelor lucrări, descriind aceasta ca „o nouă formă de presiune pusă pe constructor."
Ionuț Ciurea, directorul Pro Infrastructura, consideră că acest tronson este prioritatea absolută: „Nu există în toată țara un proiect de finalizat mai important ca acesta în momentul de față, nu există alt ciot ca acesta de 18 kilometri care să aibă un impact mai mare, un impact imediat."
Pentru întregul sud al țării:
Fluidizarea transportului comercial pe unul dintre cele mai aglomerate coridoare
Reducerea timpilor de transport pentru afaceri
Conectarea mai eficientă între est și vest
Pentru București și zona metropolitană:
Degrevarea actualei centuri (DNCB) de traficul greu de tranzit
Îmbunătățirea calității vieții pentru locuitorii din zonele traverse de actuala centură
Reducerea poluării și zgomotului în cartierele rezidențiale
Pentru șoferi:
Alternativă modernă și sigură la actuala centură
Economii de timp și combustibil
Reducerea stresului de navigare prin traficul aglomerat al Capitalei
Secretarul de stat Scrioșteanu a fost pe șantier joi și a confirmat că se află în ultimele zile de pregătiri. Deși au mai fost trei amânări doar în acest an, oficialii par convinși că de această dată termenul va fi respectat.
Odată deschis, tronsonul va completa un proiect început în 2019 și va marca o etapă istorică în infrastructura de transport din România.