Societate
2 iul. 2025
Timp de citire: 3 minute
Noile reguli adoptate de Comisia pentru Transport a Parlamentului European vor schimba radical experiența călătorilor cu companiile low-cost. Pasagerii vor avea dreptul garantat la două tipuri de bagaje gratuite la bord, dar companiile avertizează că biletele s-ar putea scumpi.
Comisia Europeană pentru Transport (TRAN) a Parlamentului European a adoptat recent un pachet legislativ care va redefini standardele pentru bagajele de cabină. Noile reglementări garantează tuturor călătorilor dreptul la două tipuri de bagaje gratuite:
Un obiect personal de dimensiuni reduse: maximum 40x30x15 cm
Un bagaj de mână standard: dimensiunea totală de maximum 100 cm (lungime + lățime + înălțime) și greutate de până la 7 kg
Această măsură vine ca răspuns la practica din ultimii ani a companiilor aeriene, în special cele low-cost, care au redus progresiv dimensiunile și greutatea bagajelor permise gratuit, stârnind nemulțumirea crescândă a călătorilor.
Asociația AICALF, care reprezintă companiile aeriene low-cost, s-a opus vehement noilor reglementări, avertizând asupra unor consecințe negative:
Problemele identificate:
Creșterea prețurilor: Includerea obligatorie a bagajului de mână în tariful de bază va duce la scumpirea biletelor
Eliminarea libertății de alegere: Pasagerii vor plăți pentru servicii pe care nu le doresc
Probleme operaționale: Lipsa spațiului în cabină va crea dificultăți logistice
Realitatea spațiului limitat
Alessandro Fonti, președintele AICALF, atrage atenția asupra unei probleme concrete: „În cabina avionului există spațiu, în medie, doar pentru un bagaj de mână la doi pasageri, ceea ce ar putea duce la nevoia de a îmbarca bagajele în cală în ultimul moment – un lucru care generează întârzieri."
Industria susține că aproximativ 50% dintre călători aleg în prezent să aducă la bord doar articolul personal, tocmai pentru a beneficia de tarife mai avantajoase. Noua reglementare i-ar forța pe toți să plătească pentru un serviciu pe care mulți nu intenționează să-l utilizeze.
Pachetul legislativ aduce și alte îmbunătățiri semnificative pentru drepturile pasagerilor în UE:
Agențiile și intermediarii vor fi obligați să afișeze prețul complet al biletului
Toate comisioanele vor trebui incluse în prețul final afișat
Sfârșitul surprizelor neplăcute la finalizarea rezervării
Formular unic precompletat pentru rambursări
Termen maxim de 48 de ore pentru primirea formularului
Proceduri standardizate în toată Uniunea Europeană
Excepții recunoscute oficial:
Dezastre naturale
Războaie sau conflicte armate
Condiții meteorologice extreme
Nu sunt scuze acceptate pentru refuzul la plata:
Grevele interne ale personalului companiilor aeriene
Problemele tehnice nesemnificative
Planificarea deficitară a zborurilor
Pentru copii:
Copiii sub 12 ani vor fi plasați automat lângă părinți
Fără costuri suplimentare pentru această facilitate
Obligația companiei de a asigura locuri adiacente
Pentru persoane cu dizabilități:
Însoțitorii persoanelor cu mobilitate redusă vor călători gratuit
Măsuri suplimentare de asistență și confort
Standarde uniforme în toată UE
Propunerea a fost votată cu o majoritate covârșitoare:
38 voturi pentru
2 voturi împotrivă
2 abțineri
Urmează acum negocieri cu Consiliul UE, care trebuie să aprobe forma finală a regulamentului înainte de intrarea sa în vigoare. Acest proces poate dura câteva luni, iar implementarea efectivă ar putea începe în 2026.
Costuri reduse pentru majoritatea călătorilor care doresc să călătorească cu bagaj de mână
Standardizare a serviciilor în toată UE
Transparență completă a prețurilor
Protecție îmbunătățită pentru categoriile vulnerabile
Prețuri mai mari pentru biletele de bază
Mai puține opțiuni de personalizare a serviciilor
Posibile întârzieri din cauza problemelor de spațiu în cabină
Noile reglementări marchează o schimbare fundamentală în industria aviației europene, prioritizând drepturile pasagerilor față de modelele de afaceri ale companiilor low-cost. Deși implementarea completă va dura timp, măsurile promit să armonizeze experiența de călătorie în întreaga Uniune Europeană și să pună capăt unor practici considerate abuzive de către consumatori.
Regulamentul final va intra în vigoare după aprobarea Consiliului UE și o perioadă de tranziție pentru companiile aeriene.