Politica
2 iul. 2025
Timp de citire: 4 minute
La doar o săptămână după ce Înalta Curte de Casație și Justiție a decis că Direcția Generală Anticorupție poate efectua acte de cercetare penală doar asupra personalului MAI, 18 deputați USR au depus un proiect de lege care transformă complet instituția într-un serviciu de informații cu puteri extinse.
Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat Recursul în Interesul Legii nr. 8/2025, prin care a stabilit clar că Direcția Generală Anticorupție poate efectua acte de cercetare penală doar în ceea ce privește fapte comise de personalul Ministerului Afacerilor Interne.
La exact o săptămână după decizia ÎCCJ, 18 deputați USR, în frunte cu Emanuel Ungureanu, au depus la Camera Deputaților un proiect de lege care nu doar că ignoră complet decizia instanței supreme, ci transformă radical natura DGA.
Conform articolului 7 alineatul 1 din inițiativa USR:
„Lucrătorii poliției judiciare din cadrul Direcției Generale Anticorupție au competența să efectueze, în condițiile prevăzute de lege, orice acte de cercetare penală dispuse de procurorul competent, indiferent de natura infracțiunii"
Această formulare elimină complet limitările impuse de ÎCCJ și oferă DGA competențe nelimitate în orice tip de investigație penală.
Alineatul 2 din același articol 7 conferă DGA puteri specifice serviciilor secrete:
„În vederea desfășurării activităților prevăzute la alineatul (1), lucrătorii Direcției Generale Anticorupție au dreptul de a obține informații, în condițiile stabilite prin instrucțiuni ale ministrului afacerilor interne, precum și de a folosi colaboratori, în conformitate cu dispozițiile Codului de procedură penală"
Proiectul mai include:
Dreptul de a deține armament și echipamente specifice serviciilor de informații
Înființarea unui call-center anticorupție care va funcționa ca o "turnătorie generală"
Capacitatea de a folosi agenți sub acoperire și colaboratori cu identități conspirate
Efectuarea de supravegheri, filaje și urmăriri
Principalul autor al proiectului, deputatul USR Emanuel Ungureanu, nu se ferește să explice că inițiativa sa este o reacție directă împotriva deciziei ÎCCJ:
„Această intervenție legislativă este necesară în contextul Deciziei nr. 8 din 16 iunie 2025, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție (...) Având în vedere caracterul obligatoriu al acestei interpretări (...) se impune modificarea expresă a cadrului legal, astfel încât să fie permisă desfășurarea, de către D.G.A., a unor activități de cercetare penală și în cauze ce privesc alte tipuri de infracțiuni"
Poziția USR pare să fie că România nu dispune de suficiente servicii de informații și de aceea este nevoie să se creeze unul nou din DGA, ignorând complet existența:
SRI (Serviciul Român de Informații)
SIE (Serviciul de Informații Externe)
SPP (Serviciul de Protecție și Pază)
STS (Serviciul de Telecomunicații Speciale)
Proiectul USR transformă DGA dintr-o structură de poliție judiciară cu competențe limitate într-un hibrid parchet-serviciu secret cu puteri extinse:
Capacități noi:
Supravegheri și interceptări fără limitări de competență
Agenți sub acoperire în orice tip de investigație
Colaboratori cu identități false
Accesul la informații de la orice instituție
Folosirea forței și a armamentului
Această inițiativă creează un precedent extrem de periculos prin:
Sfidarea unei decizii ÎCCJ prin modificarea legii
Crearea unui serviciu secret prin lege, nu prin protocoale
Eliminarea separației puterilor în stat
Concentrarea puterii într-o singură instituție
Proiectul a fost depus pe 23 iunie 2025, exact în ziua în care:
S-a semnat Acordul politic între PSD, PNL, USR, UDMR și Grupul Minorităților Naționale
Guvernul Ilie Bolojan a fost învestit de Parlament
Această sincronizare ridică întrebări despre strategia politică din spatele inițiativei.
Inițiativa evidențiază tendința USR de a dori controlul asupra instituțiilor de forță și de investigație, ignorând limitările legale și constituționale.
În paralel cu proiectul USR, Ministerul Afacerilor Interne a anunțat că DGA va fi reorganizată teritorial pentru a respecta decizia ÎCCJ și a-și limita activitatea la competențele legale.
Până la acest moment, PSD, PNL și UDMR nu au reacționat public la această inițiativă controversată a partenerului lor de coaliție.
Prin acest proiect, USR:
Ignoră o decizie definitivă a instanței supreme
Încearcă să modifice prin lege ceea ce justiția a clarificat
Creează un precedent periculos pentru viitoarele decizii judecătorești
Transformarea DGA într-un serviciu secret cu puteri nelimitate poate duce la:
Abuzuri în investigații
Presiuni politice asupra adversarilor
Erodarea încrederii în instituții
Concentrarea puterii în mâinile unor factori politici
Proiectul USR reprezintă cea mai directă sfidare a unei decizii ÎCCJ din ultimii ani și ridică întrebări serioase despre respectarea principiilor statului de drept de către partidele aflate la guvernare.
* Cititi aici intregul proiect de lege