Afaceri
7 iul. 2025
ASF aplică un val de sancțiuni pe piața financiară: Amenzi majore pentru Groupama, Swiss Capital, Allianz-Țiriac și Goldring
Timp de citire: 5 minute
Ciprian Șerban anunță măsuri ferme după ce a descoperit că membrii Consiliului de Administrație TAROM și-au dublat remunerația în mai, ajungând la peste 24.000 lei lunar, în contextul crizei bugetare și al măsurilor de austeritate.
Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, a anunțat luni seara că va folosi toate prerogativele legale pentru a reduce drastic indemnizațiile membrilor consiliilor de administrație din companiile aflate în subordinea ministerului, după ce a aflat că șefii TAROM și-au dublat remunerația în plină criză bugetară.
"La începerea mandatului, am cerut o situație a tuturor CA-urilor din societățile și instituțiile aflate în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Tot atunci, am luat act și despre mărirea indemnizațiilor pentru membrii Consiliului de Administrație de la TAROM", a declarat Ciprian Șerban.
Ministrul a fost categoric în privința măsurilor pe care le va lua: "Voi uza de toate prerogativele pe care le am pentru ca indemnizațiile tuturor membrilor de CA din societățile și instituțiile aflate în subordonare să scadă drastic. Nu voi tolera sinecurile și salariile lipsite de bun simț în vreme ce o țară întreagă va trece printr-o perioadă grea."
Conform informațiilor confirmate de multiple surse, acționarii TAROM au votat în luna mai 2025 pentru dublarea indemnizațiilor membrilor Consiliului de Administrație, de la 12.500 lei brut lunar la 24.148 lei brut lunar - o creștere de aproximativ 93%.
Decizia a fost luată în Adunarea Generală a Acționarilor din 13 mai 2025, prin Hotărârea nr. HAGOA-13.05.2025, în mandatul fostului ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Voturile favorabile au venit din partea:
Ministerul Transporturilor (acționar majoritar)
ROMATSA
Compania Națională Aeroporturi București (CNAB)
Singura abținere a fost exprimată de Longshield Investment (fosta SIF Muntenia).
Actualii membri ai Consiliului de Administrație TAROM, care beneficiază de această dublare a indemnizațiilor, sunt:
Anca Daniela Boagiu
Iuliana Cristina Bârcă
Monica Săsărman
Iulian Daniel Idolu
Costin Ionuț Iordache
Mirel Alexandru Marcu
Mihăiță Ursu
Majoritatea acestor membri au mandate de patru ani, începând din iunie 2024, după o perioadă îndelungată în care conducerea a fost asigurată de administratori provizorii.
Reprezentanții TAROM au explicat că majorarea a fost făcută conform legii, după șapte ani în care indemnizația nu fusese deloc modificată. Compania susține că remunerația a fost actualizată la 1,7 x salariul mediu brut din domeniu, deși legea permitea până la 3 x.
"Indemnizația administratorilor TAROM a fost stabilită în anul 2018 și nu a fost modificată până în mai 2025 când s-a aprobat ajustarea acesteia. Remunerația membrilor neexecutivi ai Consiliului de Administrație TAROM a fost actualizată la 1,7 x salariul mediu brut din domeniu", au explicat reprezentanții companiei.
Majorarea a fost susținută de Comitetul de Nominalizare și Remunerare din cadrul CA și a primit avizul AMEPIP (Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice).
Decizia de majorare a indemnizațiilor vine în contextul unei situații financiare precare a companiei aeriene de stat:
Performanța financiară dezastruoasă:
Între 2008-2023, TAROM a generat pierderi de peste 3 miliarde de lei (610 milioane de euro)
Compania înregistrează pierderi continue de 15 ani consecutiv
În ultimii 3 ani, TAROM a primit încă 120 de milioane de euro de la stat
Probleme structurale:
Compania se confruntă cu datorii și probleme operaționale majore
Necesită constant injecții de capital de la bugetul de stat
Are nevoie urgentă de restructurare și eficientizare
Un aspect controversat îl reprezintă natura politică a numirilor în Consiliul de Administrație. Deși în prima jumătate a anului 2024 fusese organizat un concurs pentru selectarea unor profesioniști, șase din cei șapte membri actuali au legături directe cu fosta conducere politică a Ministerului Transporturilor și ocupaseră deja funcțiile anterior, pe mandate temporare.
Această situație reflectă o practică îndelungată în care numirile în CA-ul TAROM au fost influențate politic, fiind făcute de miniștrii Transporturilor, principalul acționar al companiei.
Majorarea vine într-un moment extrem de nepotrivit, când:
Guvernul pregătește măsuri de austeritate pentru reducerea deficitului bugetar
Premierul Ilie Bolojan a anunțat măsuri fiscale dure pentru eficientizarea administrației publice
Cetățenii se confruntă cu creșteri de taxe și contribuții
Pensionarii și familiile cu copii vor plăti contribuții suplimentare la sănătate
Cazul TAROM nu este izolat. Ministrul Transporturilor a descoperit că și la Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) au fost majorate recent indemnizațiile pentru membrii CA-ului de la 12.656 lei la 69.840 lei brut lunar - o creștere și mai spectaculoasă.
Aceste majorări au stârnit critici vehemente din partea opoziției și a analiștilor economici, care consideră că reprezintă "bătaie de joc" la adresa contribuabililor în contextul actual economic.
Ciprian Șerban a anunțat că a solicitat deja "tuturor celor în drept un plan clar de eficientizare și restructurare" și că va folosi toate instrumentele legale la dispoziția sa pentru a reduce aceste indemnizații.
Ministrul nu a precizat însă un calendar exact sau măsurile concrete pe care le va implementa, lăsând să se înțeleagă că acțiunile vor urma în perioada imediat următoare.
Cazul TAROM pune din nou în evidență problematica guvernanței corporative în companiile de stat românești, unde interesele politice par să prevaleze asupra performanței economice și a responsabilității față de contribuabili.
Situația ridică întrebări serioase despre:
Mecanismele de control asupra remunerațiilor în sectorul de stat
Transparența proceselor de decizie în companiile publice
Eficiența sistemului de numire și monitorizare a administratorilor
Responsabilitatea politică pentru performanțele dezastruoase ale companiilor de stat
Rămâne de văzut dacă noua conducere a Ministerului Transporturilor va reuși să implementeze reformele promise și să oprească aceste practici controversate în sectorul de stat.