Politica
12 iul. 2025
Timp de citire: 6 minute
Premierul anunță al doilea pachet de măsuri fiscale cu patru reforme majore: companiile de stat, ANAF, sistemul de sănătate și pensiile magistraților
Premierul Ilie Bolojan a dezvăluit vineri, într-o conferință de presă detaliată, planurile pentru al doilea pachet de măsuri fiscale care va fi implementat până la sfârșitul lunii iulie. Reformele anunțate vizează patru sectoare-cheie ale statului român: companiile de stat, ANAF, sistemul de sănătate și pensiile speciale ale magistraților.
Bolojan a prezentat o situație alarmantă în ceea ce privește managementul companiilor cu acționar majoritar statul: "Din păcate o bună parte din aceste active pe care le administrează sunt mult sub potențialul piețelor în care lucrează".
Principalele probleme identificate includ:
Pierderi majore în loc de profituri
Calitate scăzută a serviciilor oferite
Indicatori de performanță formali care nu reflectă rezultatele reale
Administrare deficitară a activelor publice
Modificarea indicatorilor de performanță Actuala metodă de evaluare se bazează pe criterii formale irelevante - "dacă ți-ai făcut ședințele lunare și dacă bifezi câte ceva ai rezolvat o bună parte din indicatori" - în loc de rezultate concrete specifice industriei respective.
Reducerea conducerii și plafonarea salariilor
Scăderea numărului de membri în consiliile de administrație
Plafonarea indemnizațiilor pentru management
Eliminarea situațiilor în care există "societăți cu mai mulți oameni în consiliile de administrație decât angajați"
Restructurarea AMEPIP Numărul de societăți gestionate de AMEPIP va fi redus dramatic - de la aproximativ 1.400 la maximum 200 de societăți, pentru a permite o gestiune reală și eficientă.
Criterii de închidere Societățile care acumulează pierderi consecutive pe mai mulți ani vor fi închise, iar reducerea subvențiilor de stat va deveni prioritate.
Băncile de stat Premierul a oferit un exemplu concret: "Băncile noastre de stat cu management performant, cu salarii de peste 20.000 net, cu comitete, cu indemnizații maxime, realizează randamente care sunt jumătate față de băncile din piață."
CFR și transportul public
CFR Călători funcționează cu 80% subvenții și doar 20% venituri proprii
În Europa, subvenționarea este în medie între 30-60%
În Marea Britanie, sistemul funcționează fără subvenții de stat
Bolojan a evidențiat că "digitalizarea ANAF este o poveste fără sfârșit" și că există fenomene grave de protejare a unor contribuabili:
Arierate enorme acumulate în sistem
Societăți avertizate când sunt controlate
Procese verbale care consemnează sume mult mai mici decât realitatea
Controale formale fără impact real
Întărirea capacității de confiscare
Limitarea eșalonărilor de plată
Îmbunătățirea capacității de confiscare a bunurilor
Implementarea unui sistem real de arierate
Specializare și performanță
Formarea de specialiști pe controlul prețurilor de transfer
Sisteme de premiere bazate pe sumele efectiv încasate, nu pe cele impuse în procese-verbale
Limitarea mandatelor pentru funcțiile de conducere
Colaborare interinstituțională Toate instituțiile statului vor trebui să colaboreze și să facă schimb de date pentru combaterea evaziunii fiscale și fraudei în sectorul public.
Premierul a prezentat cifre îngrijorătoare despre evoluția cheltuielilor în sănătate:
2014-2015: 11% din veniturile curente ale statului
2025: estimat 16% din veniturile curente
Progresie: 2021 - 49 miliarde lei → 2025 - 77 miliarde lei (estimat)
CNAS a solicitat încă 10 miliarde de lei pentru a încheia anul 2025, ceea ce ar duce nivelul cheltuielilor la același nivel cu cel din perioada pandemiei din 2020.
Cheltuieli de personal necontrolate
Nu există legături între numărul de cazuri rezolvate și cheltuielile de personal
Șefii de secții sunt numiți de facultățile de medicină, nu de directorul spitalului
Limitarea de 30% pentru sporuri este ocolită prin includerea primăriilor în fondul de salarii
Decontări fictive sau umflate "Aproape toate spitalele din România au consultanți pentru a-și îmbunătăți ICM" - optimizarea se face prin completarea mai eficientă a documentelor, nu prin îmbunătățirea serviciilor medicale.
Cheltuieli cu medicamentele scăpate de sub control
Numărul de medicamente inovative (scumpe) depășește medicamentele generice
Pentru 99% din cazuri se pot rezolva problemele cu medicamente mai ieftine
"Am socializat cheltuielile și am privatizat câștigurile"
Concedii medicale suspecte Există "punți în perioadele critice, între sărbători" cu vârfuri de concedii programate exact pe 4 zile - "nu te poți îmbolnăvi programat".
Bolojan a prezentat realități șocante despre sistemul de pensionare din justiție:
Vârsta medie de pensionare: 48 de ani
Majoritatea magistraților se pensionează la această vârstă
O singură magistrată din semnăturile sale a lucrat până la 60 de ani
Creșterea vârstei de pensionare
Extinderea perioadei de muncă la 30-35 de ani
Apropierea de vârsta standard de 65 de ani
Justificarea: "Nu mai avem oameni în economie și în câțiva ani de zile nu va mai fi nimeni care să ne plătească pensiile"
Recalcularea nivelului pensiei Actuala formulă prevede 80% din salariul brut, dar "nu mai mult decât ultimul salariu". În realitate, 80% din salariul brut este mai mare decât salariul net, ceea ce înseamnă că pensia poate depăși veniturile din timpul activității.
Noua formulă propusă: 80% din salariul net, eliminând plafonul de "nu mai mult decât ultimul salariu".
O noutate importantă: primăriile vor putea autoriza zonele pentru jocuri de noroc pe baza unei taxe speciale, în loc de sistemul actual centralizat. "Astăzi, orașele noastre sunt invadate de aceste jocuri de noroc."
Renormarea personalului pe baza numărului real de locuitori
Exemplu: "Avem orașe în România cu 1900 de locuitori, salarizarea și numărul de angajați sunt la nivel de oraș"
Evaluarea periodică a funcționarilor prin proiectul de lege din Parlament
Banii care pleacă ca sprijin guvernamental vor fi proporționali cu încasarea impozitelor de către autoritățile locale.
August 2025: Aprobarea legislației pentru companiile de stat Septembrie 2025: Finalizarea pachetului pentru impozitarea proprietății Ianuarie 2026: Implementarea noului sistem de impozite pe proprietate Sfârșitul 2025: Efectele complete ale reformei companiilor de stat
Bolojan a subliniat că primul pachet fiscal a generat reacții pozitive:
Îmbunătățirea ratingului de risc pentru România
Economii de peste 200 milioane euro la dobânzi în următorii 14 ani
Aprecierea agențiilor de rating internaționale
Într-o declarație memorabilă, Bolojan a recunoscut că reformele vor întâmpina rezistență: "Nu o să fie simplu, pentru că această negociere va putea avea loc dacă oamenii își dau seama că vor fi ridicoli sau va trebui să intrăm într-un război cu ei, dar nu mai putem tolera această situație."
2025: Sub 8% (imposibil sub 7%) 2026: Apropierea de ținta asumată în anii precedenți Octombrie 2025: Evaluarea Comisiei Europene a măsurilor implementate
Concluzie: Pachetul de reforme anunțat de premierul Bolojan reprezintă cea mai amplă restructurare a sectorului public românesc din ultimii ani. Succesul implementării va depinde de capacitatea guvernului de a depăși rezistența din sistemul actual și de menținerea stabilității politice necesare pentru punerea în practică a acestor măsuri radicale.