Politica
7 iul. 2025
Timp de citire: 5 minute
Eurodeputatul PNL Siegfried Mureșan avertizează că România riscă să piardă miliarde de euro din PNRR din cauza greșelilor de guvernanță și a lipsei de capacitate administrativă. Deși Parlamentul European a votat pentru prelungirea cu 18 luni a termenului de implementare, Comisia Europeană se arată reticentă la modificarea legislației europene.
Siegfried Mureșan, eurodeputat PNL și negociator-șef al bugetului Uniunii Europene, a explicat într-o declarație de la Parlamentul European de la Strasbourg situația actuală privind demersurile pentru prelungirea termenului de implementare a Planurilor Naționale de Redresare și Reziliență (PNRR).
Termenul actual și propunerea de prelungire:
Deadline-ul actual: 31 august 2026 pentru toate PNRR-urile statelor membre
Propunerea: Prelungire cu 18 luni pentru proiectele mature, eligibile și în implementare
Beneficiarii: Proiecte deja aprobate de Comisia Europeană care nu pot fi finalizate la timp
Mureșan, împreună cu europarlamentarul Victor Negrescu, a coordonat un raport privind implementarea Mecanismului de Redresare și Reziliență care a obținut o largă majoritate în Parlamentul European.
Rezultatul votului din comisiile de specialitate (mai 2025):
63 de voturi pentru
12 voturi împotrivă
6 abțineri
"Propunerea noastră a fost susținută de o largă majoritate a Parlamentului European", a subliniat Mureșan, evidențiind consensul politic la nivel european.
Eurodeputatul român a explicat pașii necesari pentru ca prelungirea să devină realitate:
Comisia Europeană trebuie să propună modificarea legislației europene
Parlamentul European trebuie să voteze modificarea (sprijin asigurat)
Consiliul Uniunii Europene trebuie să aprobe propunerea
Avantajul procesului: Nu este nevoie de unanimitate, ci doar de majoritate calificată în Consiliu, ceea ce este realist de atins, având în vedere că majoritatea statelor membre se confruntă cu întârzieri similare.
"Comisia Europeană se arată reticentă", a recunoscut Mureșan, explicând motivele acestei poziții:
Motivația CE:
Dorința de a păstra un ritm ridicat de implementare
Preocuparea pentru menținerea presiunii asupra statelor membre
Obiectivul de a evita relaxarea eforturilor de absorbție
Perspectiva optimistă a lui Mureșan: "Nu trebuie exclusă varianta ca, în cele din urmă, Comisia să vină cu o propunere legislativă. Este nevoie de presiune constructivă din toate părțile."
Până la modificarea oficială a legislației, Mureșan a lansat un avertisment clar către toți beneficiarii din România:
Poziția realistă:
"Dorim prelungirea, am obținut sprijinul Parlamentului European, dar asta nu este suficient"
"Legea nu a fost modificată"
"Nu există nicio garanție în acest moment că prelungirea va deveni literă de lege"
Recomandarea urgentă: "Tocmai de aceea, este esențial ca toți beneficiarii din România să accelereze implementareaproiectelor deja aprobate."
Mureșan a identificat o problemă fundamentală în structura de guvernanță a PNRR în România:
Diagnosticul problemei: "Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene are o structură mică, în comparație cu alte ministere de linie, mult mai mari și mai conservatoare. Practic, un minister mic a fost însărcinat să negocieze cu Comisia Europeană obiective ambițioase și apoi să impună reforme unor instituții mai mari, fără să aibă pârghiile necesare."
Pentru a ilustra o abordare eficientă, eurodeputatul a prezentat exemplul Croației:
Structura centralizată croată:
Guvernanța PNRR a fost centralizată la nivelul prim-ministrului
Premierul folosește autoritatea funcției pentru a se asigura că toate ministerele respectă țintele
Rezultat: rată ridicată de absorbție a fondurilor PNRR
Concluzia: "Acesta este un model care funcționează și explică rata ridicată de absorbție a fondurilor PNRR în unele state membre."
Mureșan a sintetizat problemele României în două categorii principale:
Deficiențe în absorția fondurilor europene
Personal insuficient sau neadecvat pregătit
Proceduri birocratice complicate
Structura ministerială inadecvată
Lipsa pârghiilor de control asupra altor ministere
Coordonare deficitară între instituții
"În unele cazuri, au fost alese proiecte care nu puteau fi viabile în perioada de șase ani alocată inițial."
România se află într-o situație preocupătoare privind absorția fondurilor PNRR:
Bugetul total al României: 27 de miliarde de euro (granturi și împrumuturi) Rata de absorbție actuală: 33,1% (una dintre cele mai scăzute din UE) Riscul de pierdere: Aproximativ 12 miliarde de euro
Performanții:
Franța: 85% rata de absorbție
Danemarca și Estonia: Poziții de top
În dificultate (alături de România):
Bulgaria
Polonia
Spania
Accelerarea proiectelor în curs - fără așteptarea unei prelungiri garantate
Reforma structurii de guvernanță - centralizare la nivel de prim-ministru
Consolidarea capacității administrative - personal și proceduri
Focusarea pe proiecte mature - abandona proiectele nerealiste
"Toate aceste probleme trebuie corectate dacă vrem ca România să profite la maximum de oportunitatea oferită de PNRR", a concluzionat Mureșan.
Comisia Europeană cedează la presiuni și propune modificarea legislației
Consiliul UE aprobă prelungirea cu majoritate calificată
România câștigă 18 luni suplimentare pentru finalizarea proiectelor
Presiunea constructivă continuă din toate părțile
Comisia ar putea veni cu o propunere legislativă parțială
România trebuie să accelereze dramatic implementarea
Comisia menține poziția actuală
România pierde aproximativ 12 miliarde de euro
Impactul negativ asupra modernizării țării
Prelungirea PNRR nu este doar o chestiune tehnică, ci o oportunitate crucială pentru:
Modernizarea infrastructurii țării
Reformele administrative necesare
Investițiile în digitalizare și tehnologii verzi
Nivelul de trai al cetățenilor români
Succesul sau eșecul acestui demers va determina ritmul de dezvoltare al României în următorii ani și capacitatea țării de a se alinia la standardele europene de performanță în absorția fondurilor UE.