Politica
31 iul. 2025
Controversă la Palatul Victoria: Premierul Bolojan, în centrul unei confuzii documentare privind suma forfetară de cazare
Timp de citire: 8 minute
Ministrul Dragoș Pîslaru anunță încheierea procesului de renegociere a Planului Național de Redresare și Reziliență după mai bine de un an de negocieri. Cinci loturi din Autostrada A7 vor fi finanțate prin fonduri nerambursabile în locul împrumuturilor, asigurând certitudinea execuției lucrărilor. Componenta de împrumuturi se reduce la 8 miliarde euro
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat joi, 31 iulie 2025, în cadrul unei conferințe de presă la Palatul Victoria, finalizarea procesului de renegociere a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) cu Comisia Europeană.
"România a finalizat procesul de renegociere cu Comisia Europeană privind Planul Național de Redresare și Reziliență. Acest proces durează de mai bine de un an, cel puțin din august 2024", a declarat ministrul Pîslaru.
Acordul asupra formei finale a PNRR-ului a fost agreat în urma videoconferinței din 30 iulie 2025 între directorul general Celine Gauer de la Comisia Europeană, ministrul Dragoș Pîslaru și echipele tehnice ale celor două părți.
Cea mai importantă realizare a renegocierii o reprezintă mutarea a cinci loturi din Autostrada Moldovei (A7) de pe componenta de împrumuturi pe componenta de granturi.
"Am reușit ca 2,15 miliarde de euro pentru autostrăzi să fie puse pe componenta de grant, de fonduri nerambursabile. Am reușit transferul pe grant a 5 loturi din Autostrada Moldovei A7, secțiunea Focșani-Bacău cu toate cele 3 loturi și 2 loturi din Bacău-Pașcani, respectiv Bacău-Trifești și Trifești-Gărăiești", a explicat ministrul Pîslaru.
Conform anunțului oficial, următoarele segmente din Autostrada A7 vor fi finanțate prin fonduri europene nerambursabile:
Secțiunea Focșani-Bacău:
Lotul 1: Focșani-Domnești Târg
Lotul 2: Domnești Târg-Răcăciuni
Lotul 3: Răcăciuni-Bacău
Secțiunea Bacău-Pașcani:
Lotul 1: Bacău (Săucești)-Trifești
Lotul 2: Trifești-Gherăești
"Mutarea pe grant reprezintă o certitudine de execuție a acestor lucrări", a subliniat ministrul Pîslaru, explicând că această schimbare oferă siguranța financiară necesară pentru finalizarea segmentelor respective din Autostrada Moldovei.
Transferul de pe împrumuturi pe granturi elimină riscurile legate de capacitatea de îndatorare a României și asigură fluxul financiar necesar pentru derularea lucrărilor fără întreruperi.
Alături de cele cinci spitale care urmau să fie construite inițial din fondurile PNRR - Cluj, Craiova, Bistrița, Ilfov și Sibiu - au fost adăugate trei noi unități medicale:
Centrul de Diagnostic și Tratament al Tuberculozei Zerlendi
Spitalul Clinic Județean de Urgență Sf. Apostol Andrei din Constanța
Institutul de Urgență pentru Boli Cardiovasculare și Transplant Târgu Mureș (cunoscut ca "Spitalul de Inimi")
"Avem acum o finanțare de 535 milioane de euro pentru 8 spitale. Cele 3 noi spitale au un total de 260 milioane de euro pe care i-am obținut acum în aceste negocieri", a precizat ministrul.
Una dintre cele mai importante adăugiri la PNRR o reprezintă achiziția de ambulanțe noi. 183,6 milioane de euro au fost alocate pentru achiziția a 1.200 de ambulanțe destinate întregii țări.
"Am reușit să aducem în PNRR două investiții noi, care nu erau în PNRR până acum. Prima este o veste foarte, foarte bună - 183,6 milioane de euro pentru 1.200 de ambulanțe în toată țara. Știți foarte bine că ambulanțele în România sunt foarte învechite și are nevoie neapărat acest lucru", a declarat Dragoș Pîslaru.
A doua investiție nouă include 100 de milioane de euro pentru capitalizarea Băncii de Investiții și Dezvoltare, instituție creată prin PNRR.
"Avem mari speranțe cu privire la această instituție. Știți că a fost, practic, creată prin PNRR și acum avem o primă sursă adițională de capitalizare", a explicat ministrul.
1,66 miliarde de euro au fost transferate din componenta de împrumut în componenta de grant pentru eficiența energetică a blocurilor de locuințe și clădirilor publice, contribuind la reducerea deficitului bugetar și accelerarea implementării proiectelor.
Suplimentar, 180 de milioane de euro au fost obținute pentru Valul Renovării.
400 de milioane de euro au fost alocate pentru extinderea rețelelor de apă și canalizare, reprezentând o creștere semnificativă față de alocarea inițială.
80 de milioane de euro au fost destinați digitalizării sistemului judiciar, un proiect esențial pentru modernizarea administrației publice româneşti.
La componenta de mediu au fost obținute 200 de milioane de euro în plus față de situația din iunie 2025.
30 de milioane de euro au fost alocate pentru realizarea Cadastrului Apelor și 5 milioane de euro pentru Registrul Național al Clădirilor.
14,8 milioane de euro au fost obținute pentru automatizarea proceselor din administrația publică, inclusiv implementarea de soluții RPA (Robotic Process Automation) și inteligență artificială.
86,25 milioane de euro au fost confirmați pentru continuarea proiectului privind producția de hidrogen verde.
86 de milioane de euro au fost alocați pentru producția combinată de energie termică și energie electrică, bazată pe gaz, de înaltă eficiență în sectorul încălzirii centralizate în municipiile Arad și Constanța.
"Toată componenta de grant de 13,57 miliarde de euro este integral alocată și nu există vreun risc să fie pierdut vreun euro", a asigurat ministrul Pîslaru.
Componenta de împrumut a fost redusă semnificativ de la 15 miliarde de euro la 8,01 miliarde de euro, această reducere fiind condiționată de spațiul fiscal restrâns de împrumut al României.
"România își permite, în acest moment, să se împrumute doar în limita a 8 miliarde, în funcție de spațiul fiscal disponibil", a explicat Pîslaru, făcând referire la situația deficitului bugetar al țării.
Referitor la Autostrada A8, care pierde definitiv finanțarea din PNRR, ministrul Dragoș Pîslaru a anunțat că se caută soluții de finanțare prin:
Programul Transport 2021-2027
Programul SAFE (Security Action for Europe)
"Nu rămâne în PNRR și încercăm acum să găsim finanțare și pe programul de transport și mai sunt acum niște noi elemente pe care nu aș vrea să intru în detaliu pentru că ele sunt încă, deocamdată, trimise pe pre-aprobare către Comisia Europeană", a declarat ministrul.
Pentru segmentele din Autostrada A7 care nu au fost incluse în transferul pe granturi, se vor identifica soluții alternative de finanțare prin programele europene disponibile.
România a pierdut 10 milioane de euro din cererea de plată 2, suma fiind legată de un obiectiv neîndeplinit privind investițiile în hidrogen.
"Cei 10 milioane de euro sunt aferenți cererii de plată 2, în care n-am îndeplinit un obiectiv, ni s-au dat șase luni să remediem, nu am reușit să remediem, deci, practic, s-au pierdut 10 milioane de euro", a explicat Pîslaru.
Obiectivul nerealizat se referea la achiziția unor hidrolizoare pentru producția de hidrogen, proces blocat din cauza problemelor în procedurile de achiziție publică de la Ministerul Energiei.
Săptămâna viitoare va fi elaborat un memorandum care va include toate proiectele pentru a asigura predictibilitatea implementării.
În luna august va fi alcătuită documentația completă în vederea depunerii spre aprobare către Comisia Europeană.
În septembrie Comisia Europeană urmează să propună simplificarea masivă a jaloanelor și țintelor, cu obiectivul de a reduce numărul acestora de la peste 580 la aproximativ jumătate.
Guvernul lucrează în paralel la cererea de plată nr. 4, care va fi depusă imediat după aprobarea planului PNRR renegociat.
"Planul agreat cu Comisia Europeană este să încasăm cererea de plată 4 în luna decembrie în acest an, astfel având o gură de oxigen în plus pentru partea de deficit", a declarat ministrul Pîslaru.
Ministrul Pîslaru a subliniat că finalizarea renegocierii s-a realizat într-o lună cu sprijinul prim-ministrului Ilie Bolojan, după ce procesul fusese inițiat în august 2024 în timpul premierului Marcel Ciolacu.
Transferul unei părți semnificative din proiecte de pe împrumuturi pe granturi contribuie la reducerea presiunii asupra deficitului bugetar al României, oferind spațiu fiscal suplimentar pentru alte investiții publice.
Mutarea proiectelor strategice pe componenta de granturi asigură certitudinea execuției lucrărilor, eliminând riscurile legate de capacitatea de îndatorare a statului român.
Asigurarea finanțării prin granturi pentru cinci loturi din A7 reprezintă o garanție că Autostrada Moldovei va fi finalizată conform planificării, contribuind esențial la conectarea regiunii Moldova la rețeaua europeană de transport.
Finanțarea a opt spitale prin PNRR reprezintă o investiție crucială în modernizarea sistemului de sănătate românesc, cu impact direct asupra calității serviciilor medicale oferite populației.
Transferul pe granturi al programelor de eficiență energetică va accelera renovarea fondului construit din România, contribuind la obiectivele de reducere a consumului energetic și de combatere a schimbărilor climatice.
Finalizarea renegocierii PNRR reprezintă o reușită diplomatică și tehnică majoră pentru România, asigurând:
Certitudinea financiară pentru proiectele strategice de infrastructură
Reducerea riscurilor legate de îndatorarea publică
Accelerarea implementării prin simplificarea jaloanelor
Diversificarea surselor de finanțare pentru proiectele excluse
Succesul acestei renegocieri demonstrează capacitatea României de a negocia eficient cu instituțiile europene și de a găsi soluții pragmatice pentru provocările fiscale și administrative cu care se confruntă țara.
Următoarele luni vor fi cruciale pentru operaționalizarea acordului și pentru pregătirea documentației necesare obținerii aprobării finale din partea Consiliului European, cu obiectivul de a accesa fondurile în cel mai scurt timp posibil.
Articol realizat pe baza declarațiilor oficiale ale ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene Dragoș Pîslaru, ale comunicatelor Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și ale informațiilor confirmate de Comisia Europeană. Toate cifrele și datele prezentate sunt oficiale și au fost anunțate în cadrul conferinței de presă din 31 iulie 2025.