Justitie
2 iul. 2025
Călin Georgescu, trimis în judecată. Procurorii: „A promovat în public idei, concepții și doctrine fasciste, legionare și xenofobe
Timp de citire: 4 minute
Înalta Curte de Casație și Justiție a luat luni, 17 iunie 2025, o decizie care ar putea afecta sute de dosare de corupție, stabilind că polițiștii judiciari din cadrul Direcției Generale Anticorupție pot lucra doar în dosare cu angajați ai MAI.
ÎCCJ a admis, printr-o decizie de recurs în interesul legii, solicitarea formulată de Colegiul de conducere al Curții de Apel Alba Iulia, stabilind că polițiștii judiciari din cadrul Direcției Generale Anticorupție (DGA) pot efectua acte de urmărire penală doar în cauze care vizează infracțiuni comise de angajați ai Ministerului Afacerilor Interne – polițiști, jandarmi, pompieri etc.
În urma acestei interpretări obligatorii a instanței supreme, actele întocmite anterior de polițiștii DGA în dosare care nu implică angajați MAI ar putea fi contestate în instanță și, în unele cazuri, pot fi declarate nule dacă judecătorii consideră că s-a depășit competența legală.
Instanța supremă „Admite recursul în interesul legii formulat de Colegiul de conducere al Curţii de Apel Alba Iulia şi stabileşte că: Lucrătorii poliţiei judiciare din cadrul Direcţiei Generale Anticorupţie au competenţa să efectueze, prin delegare, în condiţiile prevăzute de lege, actele de cercetare penală dispuse de procurorul competent exclusiv în cauzele privind infracţiunile prevăzute de art. 1 alin. (1) din OUG nr. 120/2001 privind organizarea și funcționarea Direcției Generale Anticorupție.”
În baza unei practici judiciare tolerate în ultimii ani, anchetatorii foloseau polițiștii DGA și în dosare de corupție care nu vizau doar angajați MAI, pentru că dispuneau de o expertiză tehnică avansată, în special în zona perchezițiilor informatice.
Acum, ÎCCJ a statuat că ofițerii DGA pot fi folosiți doar în dosare de corupție care implică angajați ai Ministerului de Interne.
„În ultimii ani s-au băgat foarte mulți bani în ofițerii DGA, în aparatura lor și se lucra bine cu ei. Acum nu vor mai putea fi folosiți în dosarele de corupție care privesc medici, profesori, funcționari bancari sau politicieni. Sunt multe județe în țară care nu lucrau cu polițiștii de la economic deoarece nu aveau încredere în ei. Se vor închide alte sute de dosare", a declarat un procuror pentru PRESShub.
Decizia înseamnă că:
Sute de dosare de corupție ar putea fi contestate în instanță
Acte procedurale efectuate de polițiștii DGA riscă să fie declarate nule
Anchetele viitoare nu vor mai putea beneficia de expertiza tehnică DGA în dosare non-MAI
Reorganizarea unei părți din activitatea de anchetă va fi necesară
Dosarele care nu vor mai putea beneficia direct de serviciile specializate DGA includ corupția din:
Sistemul medical (medici, spitale)
Învățământ (profesori, universități)
Sectorul bancar (funcționari bancari)
Administrația publică locală (primari, consilieri)
Sistemul politic (parlamentari, miniștri)
Notă: Aceste dosare pot fi preluate de alte structuri ale poliției judiciare.
Direcția Generală Anticorupție dezvoltase în ultimii ani:
Capacități avansate de percheziții informatice
Echipamente specializate pentru anchete complexe
Personal calificat în investigații de corupție
Experiență în dosare de amploare
Curtea de Apel Alba Iulia a argumentat că polițiștii judiciari DGA au competență limitată doar la:
Dosare cu polițiști
Dosare cu jandarmi
Dosare cu pompieri
Alte categorii de angajați MAI
Procurorii anticorupție au exprimat îngrijorări cu privire la această decizie, considerând că:
Poate afecta eforturile anticorupție
Riscă să complice anchete în curs
Creează inegalități procedurale
Necesită reorganizarea unor dosare
„Este o provocare majoră pentru combaterea corupției. Mulți procurori din teritoriu nu aveau încredere în polițiștii de la economic și se bazau pe expertiza DGA. Acum vor fi nevoiți să lucreze cu alte resurse disponibile", explică surse judiciare.
Procurorii vor trebui să:
Redistribuie dosarele către alte structuri de poliție
Renunțe la expertiza specializată DGA
Accepte limitările tehnice ale altor departamente
Reanalizeze strategiile de anchetă
Această decizie va avea impact asupra:
Eficienței combaterii corupției
Încrederii publice în justiție
Investițiilor în structurile anticorupție
Rezultatelor concrete ale anchetelor
România se află sub monitorizarea Comisiei Europene privind statul de drept, iar această decizie:
Slăbește capacitatea anticorupție
Compromite progresele făcute
Ridică întrebări despre independența justiției
Afectează imaginea internațională
Pentru a depăși această criză, sistemul judiciar ar putea:
Modifica legislația pentru a clarifica competențele
Reorganiza structurile de poliție judiciară
Transferea expertiza către alte departamente
Dezvolta noi capacități investigative
Specialiștii avertizează că, fără măsuri rapide:
Corupția va crește
Anchetele vor deveni mai dificile
Justiția va fi mai puțin eficientă
Societatea va fi dezavantajată
Decizia ÎCCJ din 17 iunie 2025 marchează un moment de inflexiune important pentru sistemul anticorupție din România, necesitând reorganizarea unor activități investigative și potențial afectând dosare în curs. În timp ce decizia clarifică competențele legale ale DGA, ea ridică întrebări despre eficiența viitoare a anchetelor de corupție și necesitatea adaptării strategiilor procurorilor.
Această hotărâre evidențiază provocările sistemului judiciar în echilibrarea respectării stricte a legii cu eficiența combaterii corupției în România.